Létezik egy olyan, sötét oldala is a SEO-zásnak, amiről még nem mindenki hallott, pedig ha ritka is, de valós fenyegetést jelent. A negatív SEO - vagyis amikor megtámadják az oldalt és szándékosan rontják a Google-n elért helyezéseinket - lerombolhatja mindazt, amit felépítettünk. Van azonban néhány tippünk, hogyan védekezhetünk mindezek ellen.

Mi is az a negatív SEO?

Amikor nem az a cél, hogy minél jobb helyen legyen egy adott oldal a Google listáin, hanem az, hogy minél rosszabbul szerepeljen. Ezt persze illegálisan érik el, úgy, hogy megtámadnak egy oldalt. Jellemzően piaci versenytársak, az üzleti életben ellenséges viszonyban lévők között fordulhat elő, hogy ilyen piszkos trükkel próbálják meg tönkretenni a konkurenciát. Ha már történt veled ilyesmi, vagy csak egyszerűen szeretnéd megelőzni, hogy áldozata légy egy ilyen támadásnak, mutatjuk, mit lehet tenni.

1. Rendszeresen ellenőrizzük a linkprofilunkat

Ezt mindenképpen érdemes megtennünk, a negatív SEO-támadások ellen ugyanis az egyik leghatásosabb védekezési mód. Ha rendszeresen vizsgáljuk a linkjeinket és bármi szokatlan észlelünk - növekedést vagy csökkenést - máris gyanakodhatunk.

Előfordult olyan eset, amikor egy informatikai oldalt több száz olyan linkkel spammeltek, amelyeknek a horgony szövegében a "porn movie" (pornó mozi) szerepelt. Ez persze az oldal eredményeit azonnal lehúzta, érezhető volt forgalomban és bevételben is a visszaesés. Mivel időben észrevették az oldal üzemeltetői a támadást, sikerült gyorsan ellenakcióba lendülniük. Beépítettek az oldalba egy olyan file-t, ami felismerte és kiktatta a támadásban részt vevő domaineket. A fenitek persze mással is előfordulhatnak, ha elkerülnénk mindezt, ne feledjük ellenőrizni a linkprofilunkat - minél gyakrabban. Ezt manuálisan és erre kifejlesztett szoftverek segítségével is megtehetjük.

2. Figyeljünk az oldal sebességére!

SEO-zási szempontból kiemelkedően fontos, hogy mennyire gyors az oldal, ezért egy támadás esetén a hekkerek elképzelhető, hogy lassítani próbálják a site-unkat. Amennyiben látszólag semmi oka az oldal lassulásának, megint csak kezdhetünk gyanakodni, hogy valaki rosszban sántikál. A legjobb, ha jelezzük a szerver üzemeltetőjének a szokatlan jelenséget, mielőtt nagyobb károk keletkeznének.

3. Ellenőrizzük, nem lopták-e el a tartalmainkat

Ha lemásolják, vagy kicsit keményebben fogalmazva ellopják a posztjainkat, cikkeinket, az már önmagában is felháborító. Ugyanakkor, ha a támadó oldal gyorsabban indexálja a tartalmakat, még minket fog büntetni a Google mindezért, és hátrébb rangsorol minket. Ráadásul ha a tartalom másolásával együtt még egy link farm telespammeli az oldalunkat rosszindulatú linkekkel, még nagyobb lehet a probléma. A megoldás: használjunk plagizálás elleni szoftvereket és ha találtunk lopott cikkeket, jelezzük az oldal üzemeltetőjének kifogásunkat. Emellett a Google-nak is szólhatunk és kérhetjük a lopott posztok eltávolítását.

4. Mit tegyünk az irányított, rosszindulatú, negatív kritikákkal?

Ha rövid idő alatt szokatlanul sok negatív komment születik, ráadásul alaptalannak tűnő, sokszor egy-két szavas bejegyzések szaporodnak el (utálom az oldalt, szörnyű!, szánalmas, stb), akkor ismét felmerülhet, hogy támadás áldozatai lettünk. A negatív feedback is kiválóan alkalmas arra, hogy egy jól felépített oldal marketingjét rövid idő alatt tönkretegye. A fentiek kivédésére érdemes figyelni, miket írnak rólunk a közösségi médiában, valamint jó megoldás lehet a Google Cégem szolgáltatást használni.

Ha jelezni szeretnénk a Google-nak, hogy problémás kommenteket találtunk, azt így tehetjük meg:

1. Keressük meg vállalkozásunkat a Google Maps-en.
2. Válasszuk ki a cégünket a találati listából
3. Kattintsunk a Review Summary > # Reviews feliratra (vélemények) a bal oldalon.
4. Jelöljük meg a hamis, irányított kritikákat.
5. Töltsük ki a bejelentőlapot és küldjük el.

5. Figyeljük az átkattintásokat!

Előfordulhat, hogy robotot állítanak az oldalunkon használt kulcsszavakra, és forgalmat irányítanak rá, úgy, hogy azonnal visszapattanjon az érkezőm forgalom. Ez persze a találati listákon érezhető és erősen negatív eredménnyel jár. Mindezt nehéz kiszűrni anélkül, hogy figyelnénk az átkattintási statisztikákat. Ha tehát szeretnénk kivédeni az ilyen jellegű támadásokat, akkor regisztráljunk a Google Search Console szolgáltatásra, majd klikkeljünk a Search Traffic > Search Analytics menüpontokra és nézzük meg az átkattintási adatainkat, minden kulcsszó esetében. Ha bármi megmagyarázhatatlan adattal találkozunk, aminek látszólag nincs oka, vegyük fel a kapcsolatot a Google-lal.

6. Ellenőrizzük a találati listákat

Ezt nyilván mindenki amúgyis megteszi, de íme egy ütős érv amellett, hogy ne hanyagolja el senki sem mindezt: ha hirtelen visszaesést tapasztalunk az eredményeinkben, az megint csak rosszindulatú támadás következménye lehet. Bár nem gyakori eset, de akár az is előfordulhat, hogy az oldalainkat deindexálják, gyakorlatilag eltűntetik a Google-ről. Azt pedig nem kell részletezni, ez milyen következményekkel járna az üzleti eredményeinkre vonatkozóan. Előfordult már, hogy a Google linkeltávolító eszközével egyszerűen leszedtek egy komplett site-ot a keresőoldalról hekkerek, vagy éppen egy korábbi ügyfél robots.txt file-ját használták a támadáshoz. Ha gyorsan ki akarjuk szűrni az ilyen támadásokat, figyeljük a keresési eredményeinket. Ha érthetetlen visszaesést tapasztalunk, a ellenőrizzük a Google Search Console oldalon az adatokat  és nézzük meg, hogy a robots.txt megfelelően működik-e.

7. Fejleszd a saját biztonsági rendszereidet

Nem csak a negatív SEO miatt kell figyelni a biztonságunkra, hanem a virtuális térben terjedő egyéb hekkertámadások miatt is. Ezért rendszeresen ellenőriznünk kell szoftvereink állapotát - hogy mindig hatékonyak legyenek és kivédjék a támadásokat. Érdemes lehet migrálni HTTPS-re az oldalakat különösen, ha valaki e-commerce site-ot üzemeltet. A HTTPS nem csak nagyobb biztonságot nyújt, de SEO-szempontból is jó megoldás.

Forrás: SearchEngineJournal

Ready for Action?

Am no an listening depending up believing. Enough around remove to barton agreed regret in or it. Advantage mr estimable.
Let's Go!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram